Tuesday, 29 November 2011

Soalan Lazim...

Bila datang Jepun ni, kita sentiasa fikir pasal makanan dan pergaulan dengan orang2 Jepun..  ad mesej drpd HICC yang mungkin boleh jadi panduan untuk kita...

Assalamu alaikum. Thank you for your efforts. 
I have some questions: 
1- Is the meat imported from Australia/USA Halal? I know many brothers buy this meat from COSTCO (American Shaping Mall) and they say its Halal because it comes from Ahl-Al-Kitab. I have to add that NO MENTION on the package that is Halal. 
2- Is NYUKAZAI Haram ? Also I know many brothers don't care about this when they buy bread, sweets and so on. 
3- As you know, in Japan, the Japanese people often organize parties (welcome party, end-of-year party, Laboratory party, ...). Do we have to attend if they invite us? You know also that in all parties, the Japanese drink alcohol. What should be do in such situations? 
Baraka Allahu Fikoum for your continuous work, and may Allah SWT reward you all and us Al-Janna, ameen. 

Answer from Imam Mohsen:
Praise be to Allah.

1- Ruling on eating meat imported from non-Muslim countries:
The scholars of Islam unanimously agree that meat slaughtered by the mushrikeen, those who worship idols and deny other religions, and all other kinds of kaafirs who are not Jews, Christians or Magians, is haraam. And they unanimously agree that meat slaughtered by the People of the Book (Jews and Christians), is permissible.

The evidence for that is the verse in which Allah says in His Holy Book:
“Made lawful to you this day are At Tayyibaat [all kinds of Halaal (lawful) foods, which Allaah has made lawful (meat of slaughtered edible animals, milk products, fats, vegetables and fruits)]. The food (slaughtered cattle, eatable animals) of the people of the Scripture (Jews and Christians) is lawful to you and yours is lawful to them”
[al-Maa’idah 5:5]. 

So Allah clearly stated that the food of the People of the Book is permissible for us, and "their food" means meat slaughtered by them, as stated by Ibn ‘Abbaas and other scholars. So what is implied by this verse is that the food of kaafirs other than the People of the Book is haraam for us. This is the view of all the scholars.

If the meat is slaughtered by other kaafirs, then it is haram for the Muslims and it is not permissible for them to eat it, according to the text and scholarly consensus. Nor is it sufficient to mention the name of Allah over it when washing it or eating it.

Meat slaughtered by one of the people of the Book (a Jew or a Christian) is permissible subject to two conditions: 
1 – That the meat be slaughtered the same way as a Muslim does it, but cutting the throat and oesophagus and letting the blood flow. If the animal is killed by strangling or electric shock or drowning in water, its meat is not permissible. Similarly, if a Muslim does that, the meat is not permissible. 
2 – No name other than that of Allah should be mentioned over it, because Allah says: 
“Eat not (O believers) of that (meat) on which Allah’s Name has not been pronounced (at the time of the slaughtering of the animal)”
[al-An’aam 6:121] 

The people who allow the eating of such meat misunderstand a narration about some Muslim people who were new in Islam. Some of the Sahabah (may Allah be pleased with them) asked the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) about the meat they were bringing.

They said: "O Messenger of Allah, some people who are new in Islam bring meat to us, and we do not know whether they mentioned the name of Allah over it or not." This was narrated by al-Bukhaari from the hadeeth of ‘Aa’ishah (may Allah be pleased with her).

Thus it is clear that there is no evidence for the one who buys meat slaughtered by kaafirs from those stores other than the People of the Book and says the name of Allah over it, because the hadeeth narrated by ‘Aa’ishah talks about Muslims, not kaafirs.

There is no evidence, because the Muslim is to be regarded as sound and righteous so long as nothing is known to the contrary. It may be that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) told those people to say the name of Allah when eating the meat to be on the safe side and in order to counter the whispers of the Shaytaan. It was not for the purpose of making haram meat halal. And Allah knows best. 


The meat coming from Europe, America and Australia is not all Halal, because many of the animals are not being slaughtered in the proper Shar’iah manner. They often kill the animals by strangulation or electrocution. I have also heard from some trustworthy brothers living in these countries that many workers at these slaughterhouses are from China, Vietnam and other countries. The majority of them are not from the People of the Book.

So it is not allowed to eat the meat imported from these countries unless you know clearly that it is Halal. It is essential to pay attention to this matter and be mindful of carelessness for which there is no reason.

2- Ruling on Nyukazai:
We must ask about the source of the nukazai. If it is from plants, vegetables, milk or eggs, it is Halal, but if it is from an animal source, it is haram.
Note: Sometimes the Japanese consider milk and eggs as animal sources, So please double check.
3- Ruling on going to parties where there is alcohol:
Allah says: "… And if Shaytaan causes you to forget, then after the remembrance sit not in the company of those people who are the zaalimeen (polytheists and wrong-doers, etc.)." [al-An'aam 6:68]

Jabir (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: "Whoever believes in Allah and the last day, should not sit at a table where wine is being served." (Reported by al-Tirmidhi; classed as saheeh in Saheeh al-Jaami). m 

Abu Sa'eed al-Khudri said: "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said: 'Allah will ask His slave on the Day of Resurrection until He says: What prevented you, when you saw something evil, from denouncing it?'" According to another report: "One of you will be asked on the Day of Resurrection until he is asked: What prevented you from denouncing evil when you saw it?" (Reported by Imam Ahmad and Ibn Majah; see also Saheeh al-Jaami'). m).

I think that now, my brother, you know the ruling concerning going to parties where there is wine and other evils. When the believer sits in such gatherings it is as if his heart dies from merely seeing what is going on and saying anything about it, even if he himself does not partake of it. 
So in general it is better not to attend these kinds of parties, you can apologise and explain nicely to your boss that it is not allowed in Islam to attend.
But if your attendance is necessary for work (welcoming parties, end-of-year parties etc...), then perhaps your attendance in that case may be acceptable. However, at the same time, you should strive to lower your gaze and hate what you see accidentally, and try to be out as soon as possible you finish your purpose, This means that you are committing the lesser of two evils.
May Allah help the Muslims to do that which is in their best religious interests and to instill a fear of Him.
And Allah knows best.

Mohsen Shaker Bayoumy
Imam of Osaka Ibaraki Mosque

Ambik yang mana patut...
Allah Yang Maha Mengetahui segalanya...

Wednesday, 23 November 2011

"Sabar"- Ubat Untukku...

 Lama duk tunggu sape2 update blog tak de orang nak update...mungkin smua sibuk ngan kerja masing masing... report, kadai, mid-term... ape pon gambare siapkan smua tu...

Alhamdulillah, ari ni cuti... dlam banyak2 hari, memang aku amat berharap sangat dapat cuti hari Rabu ni..kenapa?..sbab hari ni aku ada  3 kls n smua subjek berat... tengok subjek pun da rasa cam malas nak pegi. Tapi, aku kena ingat, aku datang Jepun ni bukan untuk main2... datang berserta dengan amanat dari JPA dan ibu bapa aku untuk belajar, bukan untuk main2. So, walaupun susah, aku mesti pegang amanah dan berusaha untuk belajar bersungguh-sungguh..

Sebelum ni, aku ada belek2 blog, n terbaca cerpen ni: Harga.

Cerpen ni memang sdikit menaikkan semangat diri aku, yang sememangnya memerlukan sesuatu untuk membakar balik semangat yang semakin pudar dalam diri aku ni...

Lepas baca cerpen ni, terasa pulak nak conteng blog ni...sebagai satu luahan, untuk melepaskan stress yang aku alami skrang... Benda yang paling penting yang aku dapat dari cerpen ni; Sabar adalah kunci ke syurga. Tapi aku menulis kali ni bukan untuk mengulas tentang cerpen tu, sbab kalau nak tau pasal cerpen tu, aku rase   lebih baik bace sendiri kot. Lagi mudah untuk paham kandungan sebenar cerpen tu.

Apa yang aku nak tulis kali ni tentang ayat Quran yang aku dapat drpd cerpen ni:

"Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, sesungguhnya 
tiadalah yang berputus asa daripada rahmat Allah melainkan orang-orang Kafir"
(Surah Yusuf ayat 87)

Ayat Quran surah Yusuf ni aku tujukan khas untuk diri aku sendiri dan umumnya kepada sesiapa yang terbaca entri aku kali ni. Smemangnya antara tujuan utama aku tulis entri ni adalah sebagai peringatan kepada diri aku sendiri, supaya dengan setiap perkataan yang aku coretkan kat sini, aku dapat praktikkan dalam dunia sebenar yang aku jalani skrang. Tp kalau ader sape2 yang tengah mid-term, banyak kadai nak buat.. mungkin bleh ambik intipati daripada ayat tersebut... Ini adalah salah satu benda yang aku nak kongsi kpd budak2 batch... Nk jumpa smua skali smata-mata nak bagi nasihat.. macam mustahil ni aku rasa salah satu cara untuk kita nasihat-menasihati antara satu sama lain...Ape pon, entri kali ni lebih kepada kisah aku yang 'kesorangan' dalam kelas...

Berbalik kepada ayat di atas, ayat tersebut adalah kata-kata Nabi Allah, Yakub a.s kepada anak-anaknya untuk tidak berputus asa dari mencari berita tentang Nabi Allah Yusuf a.s. Tak perlu rasanya nak ceritakan lebih lanjut tentang kisah Nabi Allah Yusuf  a.s buat masa skrang, aku cuma nak ambik pengertian dr ayat tersebut untuk di implikasikan dalam kehidupan aku kat sini.

Selama 7 bulan lebih aku belajar dekat Jepun ni, memang tipu kalau aku katakan yang aku tak pernah ada perasaan berputus asa. Aku nak ingat balik ingatan aku mase sem 1 dulu. Sem 1 memang cukup meletihkan bagi aku. Seblum bertolak ke Jepun, aku skadar dok rumah, bangun, tidur, makan... langsung tak pernah sentuh buku slama hampir 3 bulan. Bila datang Jepun, rasa macam tiba2 kena bljar, dan yang paling susah untuk adapt, bhasa Jepun. Sbulan berada kat Jepun, masuk kelas, start nak pikir balik... Kenapalah aku pilih nak belajar kat Jepun ni... dulu time buat persediaan kat AAJ, bukan main berharap lagi dapat lulus exam, smbung belajar kat Jepun. Tp bila da dok kat Jepun ni..rase macam nak balik pulak.. Sebab utamanya... tak paham bhsa Jepun. Masuk pulak kelas Matematik, budak2 Jepun masing2 tunjuk terer.. Aku yang memang lemah skit bab2 mengira ni... bila tengok dorang rilek je time kelas.. da mula rasa down.. "budak2 jepun ni bijak sangat ke or aku yang tak bijak sbenarnya ni,"aku mula mempersoalkan keadaan aku time tu.

Inilah sebenarnya hakikat yang aku jalani sepanjang sem 1. Pengalaman yang aku rasa memang aku takkan alami kalau aku belajar di Msia...


Realitinya, aku memang berseorangan. Tp aku kena sentiasa ingat bahawa Allah sentiasa bersama aku. Sama dalam apa yang disebut dalam ayat di atas, sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang kafir. Aku kena ingat bahawa aku ini seorang MUSLIM, beragama ISLAM. Aku mesti sentiasa meminta rahmat drpd Allah. Kefahaman dalam menuntut ilmu, kesenangan dalam memperolehi ilmu, kejayaan dalam peperiksaan, smuanya rahmat daripada Allah. Jadi aku tak boleh berhenti dari meminta rahmat Allah. Aku tak boleh jadikan tak faham bahasa Jepun sebagai alasan untuk berputus asa, berseorangan dalam komuniti bukan Islam juga bukan satu alasan untuk berputus asa dalam meminta rahmat Allah. Apa yang paling penting, aku harus sentiasa ingat, selagi aku bergelar seorang MUSLIM, aku dilarang sama sekali untuk berputus asa dari rahmat Allah, kerana yang berputus asa dr rahmat Allah, hanyalah orang-orang kafir. Ya Allah, kekalkan lah aku dalam agama-Mu.

Memang tak aku nafikan, sekarang pun,semakin hari semakin banyak kerja yang aku dapat. Masih juga menghadapi masalah dalam memahami pelajaran , dan masih lagi 'berseorangan' di dalam kelas, hanya bertemankan teman2 Jepun yang masih belum mengenal erti Islam. Tapi aku anggap semua itu antara ujian yang aku harus lalui, slama perjalanan aku di sini. Apa yang aku harus buat skrang, sabar dalam menghadapi ujian tersebut. Semoga Allah bersama orang-orang yang sabar.

“Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaranmu, dan tetaplah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.” 
(Surah ali-Imran ayat 200).

The street I walk in, will never be fun without any obstacle through it

Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya kepada kami di Hiroshima,
permudahkan segala urusan kami di dunia dan  di akhirat

p/s: saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan

Monday, 21 November 2011

Masjid Hiroshima...

Message from president :

Dear all,
Congratulation and thanks all of the brothers and sisters for your devotion to realizing the Masjid in Hiroshima.  Yasui

On 2011/11/21, at 14:52, Mahmudul Hasan wrote:

Dear Brothers/Sisters,
Asalamualikum w w b.
As you remember, I wrote a mail to you entitled “Good News for Mashjid” at the middle of October, 2011 but today I would like to let you know with pleasure and happiness that Alhamdullilha, by the help of Allah Sobahanatawala we could able to buy our targeted building and land in the last week. We got the final registration letter from Hiroshima Court last Saturday (2011.11.19), that the name of building ownership was changed into Hiroshima Islamic Cultural Centre. Now, we have a Mashjid in Hiroshima having fulfillment of our long dream inside our mind.  Allahu akbar.

During the Second World War, the attack of atomic bomb in Hiroshima made a history. After Second World War, this is another history for Muslims that we could established a Mashjid here. This is a preliminary planting of seed for Islam in Hiroshima and I believe this seed will develop with getting proper oxygen, air, water and all necessary things from each community insalalla. Consequently, after growing up this tree, insallah it will be a good shade for all of us in this donia and also in Akirat. This property is amana to all of us and is not belonging to under any community or any person. This property for all of Muslims lives in Hiroshima. Insalah, this Mashjid will be a centre not only for 5 times prayer but also a place for spreading the Islam in Hiroshima as well as in Japan. Islam comes for all mankind. So, it is our mission also to invite non Muslims specially the Japanese to come and see the peace and happiness of Islam. I believe it will be a centre for studying, learning and researching about Islam forever.  

I would like to acknowledge all of our brothers and sisters who sacrificed their time, effort and energy for this Mashjid both inside Japan and also outside Japan. May Allah Sobahanatawala accept all of our good deeds and placed all of us in paradise.

However, already we stopped our donation campaign. But still we need money to prepare Odukahana and reconstruct inside the building. Regarding this issue and for any further upgrade, please see details in our official website Please make doa for proper management of this Mashjid. Ameen.

Jajakum Allah Khairan

Sunday, 20 November 2011

Detik di Hiroshima

Langkah, telah lama kami mulakan
Merantau mencari ilmu
Demi kesenangan masa hadapan
Masih banyak lagi liku-liku kehidupan yang harus kami tempuhi
sepanjang bergelar seorang pelajar

Belajar erti kesepian, mengenal erti berjauhan
Doa dan harapan menjadi sandaran
langkah yang dimulakan, entah bila kan berhenti
terus melangkah mengapai cita-cita
meninggalkan jejak kami di Hiroshima...